Ikoner

Ända sedan vi var små har vi haft ikoner som har visat oss hur vi ska se ut  och vad vi ska ha på oss och hur vi ska vara. För vissa var det deras mamma eller syskon eller overkliga dockor (Detta gäller inte alla men många). Små barn (flickor) har alla lekt med barbie dockor. Vilket egentligen kanske är fel.? Visst vi hade roligt men Barbie dockan är helt fel ikon(om man nu kan kalla det för det, ikon). Hon visar att man ska vara smal som en pinne, knappt ha någon midja, ben som är längre än längst och ett fel fritt ansikte. Nu har vi lärt oss att det inte är normalt att se ut som en barbie docka. Man skulle kunna säga att vi har blivit smartare mer realistiska om hur världen ser ut. But stämmer det verkligen? Har vi blivit smartare och mer realistiska? Eller har vi bara bytt ut barbie dockan mot kändisar som Kate Moss och Mischa Barton?

I så fall har vi inte blivit smartare utan bara vuxit (på längden). För det är lika dumt att ha Nicole Richie eller någon annan av de alldeles för smala kändisarna som ikon som att ha Barbie dockan som ikon.

Jag menar inte att det är något fel på dessa människorna. Det är absolute inget fel med att ha de som stil ikoner. Men när det kommer om utseende för övrigt borde man inte ha några ikoner. Om man vill ha det så borde man ha sunda ikoner som inte tar droger eller annat missbruk för att hålla sig smala.

Det är också en skillnad på att vara smal och att vara smal. Det är inget fel med att vara smal. Men man ska verkligen inte sluta äta helt för att bli smal. Sedan finns det också de som är smala och de som är ohälsosamt smala. Självklart ska det aldrig gå så långt så att man går över gränsen.

Jag tror på att man ska leva ett hälsosamt liv. Vilket innebär att man tänker på vad man äter och tränar regelbundet något som man gillar och tycker är kul. Och om man vill unnar sig choklad eller något annat ibland. När jag säger tänker på vad man äter menar jag främst att man ska läsa innehålls förteckningen på allt man köper. Så att det inte innehåller aspaltam (vet inte hur det stavas, sorry) eller härdatfett. Som så många saker gör nu för tiden. Hellre i så fall att man äter riktigt vanligt socker än konstgjorda saker och tillsatser.


Tro mig allt detta om smalhets ideal och svälta sig själv för att bli lika smal som ikonen. Det är inte värdt det, utan bara dummt. Belive me jag vet vad jag pratar om ...Ni vill inte gå så långt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0