COCO CHANEL

Ni missade väl inte Kobras program igår kväll om Coco Chanel? Jag satt fast klistrad framför detta (när jag kanske borde gjort något annat istället... plugga) som ett litet barn på julafton. Åå vad jag längtar mer än någonsin att få åka till Paris och gå gatorna där Chanel levde och arbetade, se hotellet där hon sov och lägenheten som hon arbetade i. Chanel växte upp fattigt och levde som barn på ett barnhem med nunnor, pga detta fick hon lära sig att sy mycket tidigt. Det dyra modet på den tiden kunde ändast bäras av några få, det var långa kjolar/klänningar så långa att man knappt kunde gå och hattar mer blommor/frukt ju mer dekoration på hatten desto rikare ansågs kvinnan som bar den vara. Chanel ogillade detta modet och ville att kvinnor skulle bära mer praktiska plagg som var lättare att röra sig i, detta ansåg hon vara lyx. Hon använde tyger och annat material som ansågs vara manligt som tweed tyget, knappar och fickor. Chanel blev skaper av LBD (little black dress) och Tweed kavajen. Chanel blev den första kvinna som skapat ett modehus av sitt eget namn. Jag tycker det är otroligt hur hon kunde lyckas. Jag tycker detta visar att så länge glöden finns/intresset, angagemanget och viljan så kan drömmar bli verklighet! Det gäller att våga, att våga gå mot strömmen och satsa på det man tror på!


Chanel är nu en stor förebild för mig! Dessutom älskar jag kläderna som hon skapat, med de raka enkla linjerna och färgerna.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0